معرفی دمنوش های گیاهی و خواص آن

معرفی بهترین دمنوشهای موجود در بازار ایران و جهان

معرفی دمنوش های گیاهی و خواص آن

معرفی بهترین دمنوشهای موجود در بازار ایران و جهان

سنا (دمنوش گیاهی لاغری) مهرگیاه

سنا (دمنوش گیاهی لاغری)

سنا

گیاه سنا

گیاه سنا به عنوان مسهل و ملین و تصفیه کننده حون است . اثرش بیشتر بر روی روده بزرگ است و حالت انقباضی (حرکات  دودی) روده بزرگ را تحریک و تقویت می کند و به تخلیه ان کمک می کند .

ویژگی گیاه سنا این است که مستقیما و بدون واسطه دستگاه گوارش را تحریک نمی کند بلکه آن را به تجدید فعالیت انداخته  و تخلیه روده را آسان تر می کند . سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود .

مادران شیر ده اگر گیاه سنا مصرف کنند به این دلیل که مواد موثر آن وارد شیر مادر می گردد طفل شیر خوار را وادار به  تخلیه مدفوع می کند و گاهی ممکن است آن قدر شدید باشد که ایجاد دل درد و قولنج کند از این جهت در طب قدیم آن را با انیسون یا تخم گشنیز و با دارچین و گل سرخ دم می کردند و مصرف می کردند .

سنا در بزرگسالان باید نیم تا یک گرم مصرف شود . بعد از آن یک لیوان اب بخورید . اگر جوشانده را با عسل یا نبات یا گز علفی شیرین کنند بسیار مطبوع می باشد . در کتاب تحفه حکیم مومن آمده است که قوتش تا 7 سال می ماند و برای سودا و بلغم و صفرا و اخلاط سوخته که در عمق بدن نفوذ کرده باشد حالت مسهلی دارد و موجب تقویت بدن می گردد. با گیاه سنا می  توان یبوست را در منزل درمان کرد .

همچنین عامل جلای جلد است برای درد مفاصل و سر درد و درد شقیقه و درد پهلو و جنون و صرع هم البته مفید است . اگر سنا را در سرکه بجوشانند به حدی که قوام بیاید برای شستشو و درمان زخم ها و جلوگیری از ریزش مو مفید است .



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.